شجریان

ساخت وبلاگ

 

 

آواز اهل عشق

غزل از سعدی

از آلبوم نوا (مرک خوانی)

اثری از زنده یاد پرویز مشکاتیان

و با صدای استاد محمدرضا شجریان

 

دانلود با حجم:. 39.8 مگابایت

**********

بگذار تا مقابل روی تو بگذریم
دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم
شوق است در جدایی و جور است در نظر
هم جور به که طاقت شوقت نیاوریم
گفتی ز خاک بیشترند اهل عشق من
از خاک بیشتر نه، که از خاک کمتریم
ما را سَری ست با تو که گر خلق روزگار
دشمن شوند و سر برود، هم بر آن سریم
روی ار به روی ما نکنی حکم از آن توست
بازآ که روی در قدمانت بگستریم
ما با توایم و با تو نه ایم، اینت بُلعجب!
در حلقه ایم با تو و چون حلقه بر دریم
نه بوی مهر می شنویم از تو ای عجب
نه روی آن که مهر دگرکس بپروریم
از دشمنان برند شکایت به دوستان
چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم
ما خود نمی رویم دوان در قفای کس
آن می برد که ما به کمند وی اندریم
سعدی تو کیستی که در این حلقه کمند
چندان فتاده اند که ما صید لاغریم

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 312 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 ساعت: 2:36

حمیدرضا نوربخش:

شجریان سالهاست فرش قرمز بیگانه را رد می‌کند.

وب سایت هواداران استاد محمدرضا شجریان: مدیرعامل خانه موسیقی می‌گوید برچسب بی‌اعتقادی به استاد شجریان جفای بزرگ است، تنها هنرمندی می‌تواند چنان ربنایی را قرائت کند که در فرهنگ قرآنی پرورش یافته باشد.

 
حمید رضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی درباره مصاحبه‌ای که با استاد محمدرضا شجریان انجام داده و این روزها بازتابی وسیع در جامعه داشته است گفت: این مصاحبه در بیش از یک نوبت انجام شده است، بخش عمده آن بهمن ماهی که گذشت، درست در شب سفر ایشان برای درمان انجام شده است، شب آخری که وطن را ترک می‌کردند حال دگرگون و غریبی داشتند و من فکر کردم فرصت مغتنمی‌ست دیروزها و فرداها را با استاد مرور کنم، آن شب قصدم از ضبط کردن آن احوالات درونی استاد، مصاحبه نبود، یک جور درد دل و مستندسازی دل گفته‌های ایشان بود، وقتی غیبت استاد و دوره درمان بیشتر شد، شوق اقشار مختلف مردم را برای دانستن درباره آقای شجریان دیدم، قصد کردم با گسترش این مبحث آن را برای انتشار در رسانه‌های عمومی مهیا کنم و خرسندم که گویا قراری بر دل‌های نگران انبوه دوستداران صدا و اخلاق شده است. 
 
نوربخش افزود: این روزها هر کس مرا می‌بیند جویای حال استاد است و چه زیباست وقت حلول ماه مبارک رمضان، وقتی عطر قرآن بیش از همیشه در زندگی‌مان می‌پیچد، یاد ایشان با ربنای جان بخش‌شان در میان مردم جان می‌گیرد و همه تقاضا دارند خواهان پخش این نوای آسمانی از رسانه ملی، رسانه مردم ایران شویم. اکنون من از مردم عزیزمان تقاضا دارم به حق این ماه عزیز، ربناخوان صدیق خود را بر سفره‌های بهشتی افطار به یاد آورند و برای سلامتی‌اش دعا کنند. 
 
نوربخش درباره آخرین وضعیت درمانی استاد شجریان گفت: الحمدالله حال استاد خوب است، همچنان پرتو درمانی ایشان ادامه دارد، به هر روی درمان مسیری‌ست که باید طی شود و ناچار صبوری باید کرد.
 
او درباره عشق استاد شجریان به ایران و ایرانی که در سراسر مصاحبه مذکور جاری‌ست و در زمره ترجیع‌بندهای همیشگی سخنان استاد به گوش‌ها آشناست گفت: بگذارید خاطره‌ای از سال 65 و یا 66 برایتان تعریف کنم، ایشان به همراه گروه عارف به رهبری زنده‌یاد مشکاتیان راهی یک تور بلند مدت اروپایی شدند که چند ماهی به طول انجامید، ناگهان و بدون اطلاع قبلی فهمیدیم استاد به تهران بازگشته‌اند در حالی که چند روز بعدش اجرا داشتند، پرسیدیم مشکلی پیش آمده؟ گفتند بله، تهی شده بودم، احساس کردم خالی شده‌ام و دیگر حرفی، آوازی برای خواندن ندارم، آمدم ایران نفس بکشم، خودم را لبریز از ایران و ایرانی کنم، از وجود این آب و خاک و مردم کوچه و خیابان سرشار شوم تا بتوانم چیزی بخوانم. 
 
او افزود: دلبستگی ایشان به این فرهنگ، سنت، آیین و ملیت در هم تنیده است، در یک یک آثارشان تبلور این عشق درونی مشهود است و از این روست که هم در همه این سالیان دراز و البته مصاحبه مذکور، شعله‌های این عشق زبانه می‌کشد.
 
نوربخش تاکید کرد: کیست که نداند استاد شجریان همیشه شاهد فرش قرمزهای پررنگی بوده است که بیگانگان برایش پهن کرده‌اند و او آنها را سراب خوانده و وقعی بدان‌ها نگذاشته است، چه وعده‌های هنگفتی به ایشان داده‌اند تا به سرزمین مادری و هم‌میهنان خود پشت کند اما ایشان ماندن در ایران را با جان و دل خواستار بود و هست؛ ایشان همیشه توانسته همه جریانات سیاسی معاند نظام را ناکام بگذارد و الگویی شده‌اند تا جامعه هنری نباید گول این فریب‌های رنگین را نخورند، لذا اکنون جای بسیار تاسف است که کسی بخواهد جدایی شجریان از این آب و خاک و آیین را به ذهن خطور کند، او به عشق این سرزمین و این مردم زنده است و هیچ‌گاه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
 
نوربخش که خود متولد قم و از آوازخوانان مجرب و صاحب سبک موسیقی دستگاهی کشورمان است خاطر نشان کرد: تصور مردم این است بازگشت استاد به صحنه و اجرای کنسرت در بهبود حال ایشان بسیار مثمر ثمر است. هر کس مرا می‌بیند خواهان این مهم است، من هم با مردم هم نظرم، زیرا وقتی هنرمندی از جنس استاد شجریان امکان اجرای هنرش برای مردم را نداشته باشد رنج می‌برد و همین رنج حال درونی‌اش را بدتر می‌کند. مثال روشنش اینکه این بیماری 15 سال است در جان استاد خانه داشته اما به جهت رنجش درونی استاد اوج گرفته است، امیدوارم با حل سوتفاهم‌ها و فراهم آمدن امکان فعالیت استاد پیش روی مردمی که چون جانش دوست‌شان می‌دارد بهبودی ایشان تسریع یابد. 
 
مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به نامه درخواستی که خانه موسیقی برای پخش ربنا به رییس نو آمده رسانه ملی نوشته است، گفت: پخش ربنا که دل خواسته عموم مردم فرهنگ دوست ایران است می‌تواند آغاز این فصل نو باشد، من 30 سال با این مرد بزرگ عاشق ایران زندگی کرده‌ام و از نزدیک ریشه‌های عمیق اعتقادی او را لمس و حس کرده‌ام، اکنون بی‌اعتقاد خواندن ایشان را یک جفای بزرگ به یک مسلمان راستین می‌دانم، نمونه بارزش اتفاقا همین ربنای جاودانه آسمانی‌ست که ایشان تلاوت کرده‌اند. چنین ربنایی را تا باور نداشته باشی نمی‌توانی بخوانی، این نوا از عمق وجود، از یک راز و نیاز راستین می‌آید، مردم ما مناجات خوان و ربنا خوان زیاد شنیده‌اند اما اگر معدودی را چون گوهری دردانه دوست می‌دارند لابد دلیل دارد، از جان استاد بر آمده و بر جان روزه‌داران نشسته است، از این روست که هر رمضان، تمنای شنیدن آن شنیده می‌شود. 
 
او افزود :استاد شجریان فرزند یک خاندان معتقد و مشهور به دیانت در مشهد مقدس است، پدر بزرگوار ایشان در مشهد مورد احترام بسیار و از قرار مسلم آن دیاران بوده، استاد فرزند چنان سرچشمه‌ای‌ست، مراجعه به آوازها و آثار استاد گویای وام‌داری جناب شجریان به این مهم است، در این سالیان دراز مردم جز این از ایشان ندیده‌اند و اکنون روا نیست به ایشان انگ‌هایی زده شود که با باورها و دیده‌های مردم مغایرت دارد.
 
او در پایان ضمن ابراز امیدواری اینکه در بهار قرآن، ماه مهربانی و گسترانده شدن سفر عطوفت الهی، فضای الفت و دوستی در کشورمان بیش از همیشه احساس شود گفت: باید قدر و منزلت بزرگان و سرمایه‌های فرهنگی خود را بدانیم و این میراث بزرگ را به نسل‌های آینده عرضه داریم. 
 
وی بار دیگر خواهان دعای روزه‌داران عزیز برای سلامت و بهبودی استاد شجریان شد.
 
منبع: هنر آنلاین

 

 

 

 

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 274 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1395 ساعت: 20:21

آلبوم جدید «طريق عشق» اثر استاد شجریان و زنده‌یاد مشکاتیان، مجوز انتشار گرفت  

 

وب سایت هواداران استاد محمدرضا شجریان:  پس از مدت‌ها مجوز آلبوم جدیدی از محمدرضا شجریان صادر شد.

جدیدترین آلبوم استاد محمدرضا شجریان با نام «طريق عشق» از سوی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفت.

آلبوم «طریق عشق» دارای ٩ قطعه به نام‌های مقدمه افشاری، سنتور و آواز، چهار مضراب، تار و آواز، دل مجنون، نی و كمانچه و جان جهان دارد که اشعار آن‌ها از حافظ و مولانا است و موسیقی آن‌ها توسط زنده‌یاد پرویز مشکاتیان ساخته و تنظیم شده است.

 

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 269 تاريخ : سه شنبه 18 خرداد 1395 ساعت: 5:19

 وبسایت هواداران استاد محمدرضا شجریان : شب گذشته 10 خرداد ماه 95در نشست خبری فیلم فروشنده اصغر فرهادی تاکید کرد احساسی ترین صحنه جشنواره کن برای او طنین صدای استاد شجریان بوده و گفت: من خودم آن آواز را انتخاب کردم و گفتم اگر فرش قرمز برای ماست باید موسیقی هم ایرانی باشد.

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 269 تاريخ : چهارشنبه 12 خرداد 1395 ساعت: 4:13

علاقه آقای کارگردان به صدای استاد آواز
اصغر فرهادی: زمان پخش دلشدگان، برایم احساسی‌ترین لحظه بود.
 
 
 
وب سایت هواداران استاد محمدرضا شجریان: در مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی «اصغر فرهادی»، آواز «محمدرضا شجریان» در فیلم دلشدگان با آهنگسازی «حسین علیزاده» پخش شد. حالا این فیلم‌ساز جهانی می‌‌گوید، این لحظه برایش احساسی‌ترین لحظه‌ای بوده که در فستیوال کن تجربه کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که هفت سال است مردمِ ایران به دلیل ممنوع‌الکاری، از صدای استاد شجریان محروم مانده‌اند.

«اصغر فرهادی» که روز گذشته با رسانه‌ها درباره آخرین تجربه کارگردانی‌اش و حواشی‌ آن سخن می‌گفت، درباره‌ی انتخاب اثری از شجریان در فرش قرمز این اثر گفته است: «احساسی‌ترین لحظه برایم حضور روی فرش قرمز و پخش صدای استاد شجریان بود که به درخواست خودم انجام شد، چون معمولاً موسیقی فیلم‌ها روی فرش قرمز پخش می‌شود؛ اما من دوست داشتم موسیقی استاد شجریان پخش شود. حس عجیبی بود و همه ایرانیان نیز این حس را داشتند که قابل توصیف هم نیست و خوشحالم که به این بزرگوار ادای احترام کردم.»

«اصغر فرهادی» علاقه بسیاری به صدای استاد آواز ایران دارد، او در آثار گذشته‌اش چون «جدایی نادر از سیمین» هم از صدای شجریان بهره برده است. «شهاب حسینی» نیز در این خصوص گفته است: «شنیدن پخش صدای استاد شجریان برایم غرورآفرین بود. ضمن این که در این جشنواره گروه موفق دیگری به نام اوهام نیز حضور داشتند که موسیقی راک و سنتی را تلفیق می‌کنند و حضورشان برای ما جالب بود.»
 
 
سخنرانی اصغر فرهادی را هم اکنون از طریق یو تیوب تماشا کنید:
 
 
مدت زمان: دو دقیقه و بیست و چهار ثانیه 
 
 
شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 223 تاريخ : سه شنبه 11 خرداد 1395 ساعت: 19:35

مدیر شبکه یک پخش ربنای شجریان را تکذیب کرد

 

وب سایت هواداران استاد محمدرضا شجریان: فضل‌الله شریعت پناهی مدیر شبکه یک سیما  در گفتگو با خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص  خبر منتشر شده مبنی بر پخش ربنای محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان گفت: این خبر دروغ  است و من به کل آن را تکذیب می‌کنم.

 
وی در ادامه بیان کرد: خبر منتشر شده بر اساس سوال خبرنگاری بود که از من پرسید آیا صدای شجریان در ماه رمضان از تلویزیون پخش می‌شود که من در پاسخ گفته بودم این بحث در جلسه‌‌ای که با آقای پورمحمدی معاون سابق سیما داشتیم مطرح شده بود اما تصمیم‌گیری در این حیطه وظیفه ما نیست. 
 
شریعت‌پناهی تصریح کرد: من همین جا اعلام می‌کنم اگر فایل صوتی من در رابطه با صحبت‌هایی که منتشر شده است وجود دارد در همان سایت خبری قرار بگیرد. 
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر با تغییر رییس سازمان صدا و سیما و معاون سازمان هیچ خبر قطعی را نمی‌توان در رابطه با این موضوع اعلام کرد و این اتفاق منوط به تصمیم نهایی مدیران سیما است.
 

 

 

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 276 تاريخ : سه شنبه 11 خرداد 1395 ساعت: 6:51

وبسایت هواداران استاد محمدرضا شجریان: سرپرست گروه تئاتر «آران» از حضور همایون شجریان به عنوان خواننده نقش خیام در جدیدترین اپرای عروسکی این گروه تئاتری خبر داد وگفت وی در زمینه دستمزد بیشترین همکاری را با گروه داشته است.

بهروز غریب‌پور درباره وضعیت گروه خوانندگان اپرای عروسکی «خیام» به عنوان جدیدترین اپرای گروه تئاتر «آران» به خبرنگار مهر گفت: ما منتظر بودیم شرایطی فراهم شود تا از همایون شجریان برای حضور و ایفای نقش خیام در اپرای عروسکی «خیام» دعوت به عمل آوریم که در نهایت خوشبختانه فرصتی برای گفتگو فراهم شد و به این توافق رسیدیم که همایون شجریان نقش خیام را در این اپرای عروسکی ایفا کند.

وی ادامه داد: من در گفتگویی که داشتیم به همایون شجریان گفتم در زمان نگارش اپرای خیام و نقش خیام که دارای اوج و فرودهایی است به وسعت و قدرت آوازی او فکر کرده بودم. برای من، اپرای عروسکی «خیام» و کل گروه تئاتر «آران»، حضور چنین هنرمند پرآوازه‌ای در این اثر فرهنگی و هنری، افتخارآمیز است.

سرپرست گروه تئاتر «آران» با اشاره به اینکه پیش از این در اپرای عروسکی «مولوی» تجربه همکاری با همایون شجریان را داشته است، یادآور شد: در آن اپرا، همایون شجریان نقش شمس تبریزی را به زیبایی ایفا کرد. دغدغه او این بود که در اپرای بعدی شرایط به گونه‌ای نباشد که او خود را تکرار کند و خوشبختانه در مواجهه با اپرای عروسکی «خیام» به این نتیجه رسید که ایفای نقش خیام نه تنها تکراری نیست بلکه شرایط جدیدی برای این هنرمند توانمند عرصه موسیقی ایجاد خواهد کرد.

غریب‌پور درباره وضعیت قرارداد مالی با همایون شجریان به منظور ایفای نقش در اپرای عروسکی «خیام» تأکید کرد: به نظر می‌رسد برای هر هنرمندی که مدارج عالی را طی می‌کند وجود نگاه اقتصادی و درآمدزا طبیعی باشد اما در گفتگویی که با همایون شجریان داشتیم وجه دیگری از او را دیدم که برایم تحسین‌برانگیز بود. همایون شجریان با درک اینکه اپرای عروسکی «خیام» یک پروژه کاملا فرهنگی و برای ادای دین به بزرگان فرهنگ و هنر ایران زمین است، دست من را باز گذاشت و گفت آنچه در حد توان من و این پروژه فرهنگی است، می‌پذیرد.

این کارگردان و هنرمند با سابقه تئاتر ایران، اظهار کرد: تمام هم و غم من این است که بزرگواری همایون شجریان را جبران کنم. او می تواند به عنوان هنرمندی توانمند و دارای جایگاهی خاص برای جوانان عرصه‌های مختلف هنری یک الگو باشد زیرا همایون شجریان با رویکردی فرهنگی و هنری وارد این پروژه می‌شود و ایفای نقشی تأثیرگذار برای او بسیار مهم است و تنها به ابعاد مالی توجه نمی‌کند.

کارگردان اپراهای عروسکی «لیلی و مجنون»، «رستم و سهراب»، «مکبث» و «حافظ» درباره وضعیت دیگر بخش‌های تولید اپرای عروسکی «خیام» توضیح داد: امیر بهزاد آهنگسازی این اثر را بر عهده دارد. در حال حاضر در بخش خوانندگان اپرای عروسکی «خیام» ترکیبی از همه نیروهایی که از قبل در این اپرا داشتیم و تعداد زیادی از استعدادهای جوانی که به عرصه خوانندگی اپرا و موسیقی معرفی خواهند شد، خواهیم داشت.

غریب‌پور افزود: همزمان با طی شدن مراحل مختلف بخش آهنگسازی و موسیقی این اپرای عروسکی، ما تلاش کردیم تا کارگاه ساخت عروسک‌های اپرا نیز فعال باشد و انرژی‌مان را گذاشتیم تا ساخت سر عروسک خیام به عنوان اولین عروسک این اپرا انجام شود که خوشبختانه این کار انجام شد.

وی درباره وضعیت حمایت مالی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید اپرای عروسکی «خیام»، تصریح کرد: هنوز هیچ حمایتی مشخص نشده است و من به عنوان تهیه‌کننده اثر از هزینه شخصی خود برای بخش‌های مختلف کار، صرف می‌کنم. امیدوارم وعده‌هایی که آقای مرادخانی معاون هنری و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی برای حمایت از تولید اپرای عروسکی «خیام» داده‌اند، عملی شوند.

منبع: سایت هفت صبح

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 228 تاريخ : دوشنبه 10 خرداد 1395 ساعت: 2:25

روزنامه هفت صبح:

تصمیم قطعی برای پخش ربنا

 

 

وب سایت هواداران استاد محمدرضا شجریان به نقل از روزنامه هفت صبح:عزم تلوزیون برای پخش تصنیف نوستالوژیک شجریان در ماه مبارک رمضان جزم است. آیا این اتفاق بعد از شش سال رخ می دهد؟ شنیده ها و نشانهدها «شایعه» را تایید می کند.

بر اساس خبری موثق که به دست هفت صبح رسیده، تلوزیون تصمیم گرفته رمضان امسال «ربنا»ی محمدرضا شجریان را از یکی از شبکه ها (به احتمال فراوان شبکه یک) پخش کند. شنیده می شود عزم تلوزیون جزم است و این تصمیم میان مدیران ارشد نهایی شده است. با کنار هم قرار دادن شواهد و قرائن احتمال شنیده شدن «ربنا» بعد از شش سال وجود دارد.

 

 

 

 

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 374 تاريخ : يکشنبه 9 خرداد 1395 ساعت: 6:00

وبسایت هواداران استاد محمدرضا شجریان: در صدمین همايش آکادمی پزشکان و دندان‌پزشکان ايرانی در آلمان جایزه جهانی "پورسینا" در دانش پزشکی به پروفسور اردشیر غفرانی اهدا شد. جایزه ادبیات، هنر و فرهنگ این آکادمی نیز به سپیده رئیس سادات و همایون شجریان تعلق گرفت.

اعطای جایزه جهانی فرهنگ، هنر و ادبیات "آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان" در شهر کلن به همایون شجریان موسیقیدان ایرانی و پژوهشگر موسیقی ایران. 

همایون شجریان در کنار اعضای هیأت مدیره و شورای علمی "آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان".

 در این برنامه همایون شجریان درباره "علم موسیقی سنتی ایران" صحبت کرد.

 

سپیده رئیس سادات و همایون شجریان در کنار هیئت رئیسه و شورای علمی "آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان".     

 

سپیده رئیس سادات قطعه کوتاهی از هنر موسیقی ایران را در همایش "آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان" به نمایش گذاشت.

 

کیک چهل و یکمین زادروز همایون شجریان همزمان با اهدای نشان "آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان" به او. 

منبع: آخرین نیوز

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 321 تاريخ : چهارشنبه 5 خرداد 1395 ساعت: 18:24

 

انتقادات تند آهنگساز و نوازنده نامی کمانچه درباره‌ ممنوع‌الکاری محمدرضا شجریان؛
سعید فرج‌پوری: شاید برای جبران جفایی که در حقِ استاد شجریان شده، دیر شود

 

 

وب سایت هواداران استاد محمدرضا شجریان: «"محمدرضا شجریان" شخصیتی اسطوره‌ای در هنر ایران دارند و بیش از نیم قرن است که تاثیرگذارترین چهره‌ی موسیقایی کشور و حافظ میراث فرهنگی ما هستند. میلیون‌ها نفر از مردم در این سال‌ها، با صدای او زندگی کرده‌اند؛ اما با این وجود عده‌ای او را ممنوع‌الکار و ممنوع‌الصدا می‌کنند؛ این فاجعه‌ و خسرانِ بزرگی است که مردم هرگز بانیانِ آن را نخواهند بخشید.»

اینها را «سعید فرج‌پوری» که «میخانه‌ خاموش» او این روزها با صدای «سالار عقیلی» در امریکای شمالی و کانادا روی صحنه است می‌گوید. این برنامه همین شب گذشته در ونکور اجرا شد و پایان این هفته قرار است در تورنتو روی صحنه برود؛ اما گروه چند روز پیش در ساکرامنتوی امریکا، اجرا داشت؛ همان شهری که «محمدرضا شجریان» در آن سکونت دارد. استادِ آوازخوان معمولاً کنسرت‌های موسیقی سنتی‌ای را که در شهر محل سکونتش برگزار می‌شود، می‌بیند؛ به خصوص این‌که پای آهنگسازی در میان باشد که سال‌های بسیار با او همکاری کرده است؛ این بار اما این اتفاق نیفتاد. بیماری‌ای که «محمدرضا شجریان» در ابتدای سال در پیامی ویدیویی خبر آن را به گوشِ میلیون‌ها نفر از دوستداران و مخاطبانش رساند، این روزها همچنان او را درگیر کرده است. حال «سعید فرج‌پوری» - آهنگساز و نوازنده‌ی نامی کمانچه- در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» با انتقادات تندی به مسوؤلان فرهنگی کشور به این مساله اشاره دارد که چرا در این سال‌ها، اسطوره‌ی موسیقی ایران نتوانسته با وجود تمام وعده‌های داده شده به اجرای برنامه بپردازد.

این آهنگسازِ نامی که حالا خودش هم چند سالی است که از ایران مهاجرت کرده، می‌گوید: «هفدهمین کنسرت ما در شهر ساکرامنتو بود. ما هر زمان که در این شهر کنسرت داشتیم، آقای شجریان اجرای ما را همراهی می‌کردند؛ اما این بار به خاطر مراحل درمانی (پرتو درمانی) و کسالتشان نتوانستند در این برنامه حضور داشته باشند. این به خودی خود مساله‌ای دردناک است؛ اما آنچه بیش از هر چیز مایه تاسف است، این است که این شخصیت اسطوره‌ای، سال‌ها است در کشور خودش ممنوع‌الکار و ممنوع‌الصدا شده است. در این میان با آمدن دولت «تدبیر و امید» این امیدواری در دل بسیاری شکل گرفت که این محرومیت از مردم ایران برداشته خواهد شد که متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد که سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یکی از اظهارنظرهای خود درباره ایشان گفتند که آقای شجریان، خودشان باید مشکل خودشان را حل کنند. سوال اینجاست که وظیفه دولت در این میان چیست؟‌ آیا باید همچنان در این خصوص در مقابل عده‌ای که هیچ وجاهت قانونی ندارند، سکوت کرد و مانع اجرای برنامه خسروی آواز ایران شد؟»

«فرج‌پوری» همچنان ادامه می‌دهد:‌ «ما همچنان به تدبیرِ آقای رییس‌جمهور امید داریم؛ اما حالا این سوال هم مطرح است که آیا ایشان که از آقای شجریان به عنوان بزرگ‌ترین سفیر فرهنگی ایران یاد کردند،‌ به این مساله تنها در آن شرایط خاص اعتقاد داشتند؟ زمان می‌گذرد و شاید برای جبران بسیاری از کم‌کاری‌ها و این جفایی که در حقِ استاد بزرگ شده است، دیر شود.»

این آهنگساز به سایت موسیقی ما، می‌گوید: «با نگاهی به اوضاع فرهنگی‌ای که هم‌اکنون در جامعه وجود دارد، گاهی به نظر می‌رسد که عده‌ای آگاهانه تصمیم گرفته‌اند تا تیشه به ریشه‌های فرهنگی ما بزنند و هویت ما را از بین ببرند. به همین خاطر است که امروز یک جوانِ ایرانی، هیچ شناختی از هویت و تاریخ خودش ندارد. این فاجعه‌ای بزرگ است که زیان‌هایش شاید هرگز قابل جبران نباشد.»

«سعید فرج‌پوری» که در سال‌های اخیر در گروه شهناز همکاری نزدیکی با خسروی آواز ایران داشته، همچنین تاکید می‌کند:‌ «همه ما امیدواریم و آرزو می‌کنیم که استاد هرچه سریع‌تر این دوره بحرانی بیماری را طی کنند و سلامتی‌اشان را باز یابند و فعالیت‌های هنری‌شان را از سر بگیرند.»

در تور «میخانه‌ی خاموش» علاوه بر خود فرج پوری، حسین بهروزی‌نیا (بربت)، حریر شریعت‌زاده (دف) هامین هنری (تنبک) می‌نوازند و سالار عقیلی نیز اجرای این قطعات را برعهده دارد. کنسرت آلبوم «میخانه خاموش» در سه بخش اجرا می‌شود. در بخش اول قطعاتی از آلبوم «میخانه خاموش» اجرا می‌شود. این آلبوم مجموعه‌ای از قطعات و تصانیفی است که سعید فرج‌پوری روی اشعاری از مهدی اخوان ثالث، هوشنگ ابتهاج (ه الف سایه)، سیاوش کسرایی، مولانا و ابوالقاسم لاهوتی تصنیف کرده است. بخش دوم به اجرای آثار بی‌کلام حسین بهروزی‌نیا اختصاص دارد و در بخش سوم تعدادی از آثار قدیمی و خاطره‌انگیز، بازخوانی و بازسازی شده است. این در حالی است که «فرج‌پوری» درباره فعالیت‌هایش در ایران هم می‌گوید: «تابستان سال جاری -اواخر مردادماه- ممکن است اجرایی جدید را همراه با سالار عقیلی روی صحنه ببریم.»

 

منبع: موسیقی ما

 

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 230 تاريخ : چهارشنبه 5 خرداد 1395 ساعت: 18:24

 

 

مراسم فرش قرمز فيلم فروشنده اصغر فرهادي با حضور ترانه عليدوستي و شهاب حسيني با پخش موسيقي دلشدگان از استاد محمدرضا شجريان در فستيوال كن.

 

 

 

دانلود با حجم 7.6 مگابایت

 

 

مشاهده در یوتیوب با مدت زمان یک دقیقه و یازده ثانیه

 

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 231 تاريخ : يکشنبه 2 خرداد 1395 ساعت: 19:13

آپلود عکس

 

وبسایت هواداران استاد محمدرضا شجریان : هوشنگ ابتهاج ( سایه ) درباره ربّنای استاد شجریان چنین گفته است...

ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﯾﻪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﻧﯽ ﺩﺳﺘﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﻭ ﺑﺒﺮﯼ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺑﮕﯽ، ﺍﮔﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﻧﯿﻦ ﻣﺜﻞﺍﯾﻦ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ … ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻧﻈﯿﺮ ﻧﺪﺍﺭﻩ!

ﺷﺎﻫﮑﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒﺷﺠﺮﯾﺎﻧﻪ. ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻ ﮐﺲ. ﺣﺘﺎ ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!

ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ. ﺧﯿﻠﯽ ﻋﺠﯿﺒﻪ … ﺭﻓﺘﻪ ﺗﻮ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺭﺑﻨﺎ … ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ ﺍﺻﻠﯽﺍﯾﻦ ﺭﺑﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽ ﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ …
ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕ ﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ!

ﺍﺻﻠﻦ ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ."ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ"

ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮﺍﯾﻦ" ﺭﺑﻨﺎ"ﻫﺴﺖ"ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ"!

ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ.

ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪ ﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ!

ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪﻣﺎﯾﻪ ﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ … ﻭﺍﻗﻌﻦ ﻧﻤﯿﺸﻪ ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ،چیه!

ﺧﯿﻠﯽ ﻋﺠﯿﺒﻪ!

منبع: کتاب پیر پرنیان اندیش

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 222 تاريخ : يکشنبه 2 خرداد 1395 ساعت: 6:04